رسول پاپایی / روزنامه آرمان / سه شنبه ششم تیر 91
http://www.armandaily.ir/?NPN_Id=40&pageno=7
http://www.armandaily.ir/?NPN_Id=40&pageno=7
آموزش و پرورش عزمش را جزم کرده تا نظام 3-3-6 را عملی کند. اجرای این طرح موجب میشود امسال کلاس پنجمیها برای گذراندن کلاس ششم در دبستانها بمانند و مدرسههای راهنمایی ورودی کلاس اول نداشته باشند. این امر شاید در مدرسههای راهنمایی دولتی خیلی اسباب نگرانی نباشد اما برای مدرسههای راهنمایی غیر انتفاعی تبدیل به یک دغدغه و نگرانی شده و باعث شده تا مدرسههای راهنمایی غیر دولتی عنوان کنند که با این شرایط ادامه حیاتشان در سال تحصیلی جدید توجیه اقتصادی نداشته و برای ادامه حیاتشان به ریاضت اقتصادی روی بیاورند.
مدیران این مدارس گلایههایی درخصوص پیش بینی نشدن مشکلاتشان در برنامههای آموزش و پرورش به مسئولان امر دارند .آموزش و پرورش هم که گویی متوجه این مشکل شده به سراغ سادهترین راه رفته و از زبان رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده بستههای حمایتی خودرا برای مدارس غیردولتی منتقد اعلام کرده است که :"با توجه به اجرای نظام 3-3-6 و نگرانیهای موسسان غیردولتی در دوره راهنمایی به دلیل حذف یک ساله پایه اول راهنمایی در سال تحصیلی جدید، حمایتهایی از مدارس راهنمایی غیردولتی انجام میشود وبه مدارس راهنمایی غیردولتی مجوز پیشدبستان ضمیمه داده میشود .
آگاهان تعلیم وتربیت خوب میدانند که دوره پیشدبستانی در تحول اجتماعی و شکل گرفتن شخصیت، عاطفه و جسم، وشناخت کودکان نقش اساسی بازی میکند. در کشور ما هم براساس اساسنامه ای که به تصویب شورایعالی آموزش و پرورش رسیده است، پیشدبستانی به دوره دو سالهای اطلاق میشود که کودکان گروه سنی 4 تا 6 سال را تحت پوشش برنامههای تربیتی قرار میدهد.
اهداف کلی دوره پیشدبستانی و اصول حاکم برآموزش و پرورش حاکم بر این دوره به طورکیفی با دوره راهنمایی و حتی دوره دبستان متفاوت است.در پیشدبستانی پرورش قابلیتهای جسمانی و ذهنی، رشد مهارتهای حرکتی و عاطفی کودکان، افزایش حس اعتماد به نفس، درک شرایط محیطی و تقویت درک زیباییها و فراهم ساختن زمینه علاقه و احساس شادی از مشارکت در فعالیتهای گروهی مورد تاکید قرار گرفته است.
همچنین در این دوره به بازی و فعالیتهای نشاط آور توصیه میشود و تلاش میشود مربیان از روشهای آموزش انتزاعی و حافظه مدار استفاده نکنند. تفاوت اهداف و روشها و اصول آموزشی موجب شده که مربیان و آموزگاران این دوره با آموزگاران و مربیان ابتدایی و معلمان راهنمایی تفاوت زیادی داشته باشند. هر چند بعداز 30 سال تنها ده جلد کتاب به عنوان محتوای آموزشی از طرف بهزیستی به مهد کودکها داده شده اما باید خاطرنشان کرد که محتوای مورد نیاز پیشدبستانیها و نظارت روی مراکز آن و صدور مجوز بر عهده وزارت آموزش و پرورش است .
اعلام این بسته حمایتی واجازه دادن به تشکیل پیش دستانی در مدرسههای راهنمایی غیرانتفاعی و چشم بستن به دشواریها و آسیبهای حضور کودک پیشدبستانی در مدرسه راهنمایی به خوبی نشان میدهد که در کشور ما نگاه به پیشدبستانی نگاهی، ناقص و حاشیهای است. همین نگاه است که موجب میشود بدون در نظر گرفتن حساسیتهای یک کودک چهار یا 6 ساله و بیتوجه به نیازهای فیزیکی و محیطی که سن و روحیه او طلب میکند، به آموزش در این دوره صرفا نگاه اقتصادی شود و پیشدبستانیها راه حلی برای رفع نگرانی موسسان مدارس غیرانتفاعی تعریف شوند .
در حالی که انتظار از وزارت آموزش و پرورش این است که به دنبال این باشد که موانع قانونی را بردارد تا، دوره پیشدبستانی همگانی و اجباری شود و تربیت این کودکان در مراکز مجهز و متناسب با نیازهای روحی و جسمی توسط مربیان آموزش دیده صورت بگیرد.
وزیر آموزش وپرورش میگوید :«پیشدبستانی مربوط به چهار سالهها و پنج سالههاست و از نظر قانون غیر دولتی هستند و اگر در مدارس ما حضور دارند، مدارس به آنها اجاره داده میشود؛ یعنی جزء نظام رسمی الزامی نیست و ارتباطی هم به نظام آموزشی 3-3-6 ندارد.» اشارهای جالب که نشان میدهد پیشدبستانیهایی که در کنار دبستانهای دولتی وجود دارند هم از این نگاه اقتصادی در امان نیستند. آنچه که مشخص است این است تا زمانی که پیشدبستانی در نظام آموزشی به رسمیت شناخته نشود امید به تغییر این نگاه دور مینماید و دوستداران تعلیم وتربیت کشور باید به دنبال اجباری و همگانی شدن آموزشهای پیشدبستانی باشند تا شاهد رشد وتعالی همهجانبه کودکان امروز و مردان وزنان بزرگ فردای کشورمان باشیم.
مدیران این مدارس گلایههایی درخصوص پیش بینی نشدن مشکلاتشان در برنامههای آموزش و پرورش به مسئولان امر دارند .آموزش و پرورش هم که گویی متوجه این مشکل شده به سراغ سادهترین راه رفته و از زبان رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکتهای مردمی و خانواده بستههای حمایتی خودرا برای مدارس غیردولتی منتقد اعلام کرده است که :"با توجه به اجرای نظام 3-3-6 و نگرانیهای موسسان غیردولتی در دوره راهنمایی به دلیل حذف یک ساله پایه اول راهنمایی در سال تحصیلی جدید، حمایتهایی از مدارس راهنمایی غیردولتی انجام میشود وبه مدارس راهنمایی غیردولتی مجوز پیشدبستان ضمیمه داده میشود .
آگاهان تعلیم وتربیت خوب میدانند که دوره پیشدبستانی در تحول اجتماعی و شکل گرفتن شخصیت، عاطفه و جسم، وشناخت کودکان نقش اساسی بازی میکند. در کشور ما هم براساس اساسنامه ای که به تصویب شورایعالی آموزش و پرورش رسیده است، پیشدبستانی به دوره دو سالهای اطلاق میشود که کودکان گروه سنی 4 تا 6 سال را تحت پوشش برنامههای تربیتی قرار میدهد.
اهداف کلی دوره پیشدبستانی و اصول حاکم برآموزش و پرورش حاکم بر این دوره به طورکیفی با دوره راهنمایی و حتی دوره دبستان متفاوت است.در پیشدبستانی پرورش قابلیتهای جسمانی و ذهنی، رشد مهارتهای حرکتی و عاطفی کودکان، افزایش حس اعتماد به نفس، درک شرایط محیطی و تقویت درک زیباییها و فراهم ساختن زمینه علاقه و احساس شادی از مشارکت در فعالیتهای گروهی مورد تاکید قرار گرفته است.
همچنین در این دوره به بازی و فعالیتهای نشاط آور توصیه میشود و تلاش میشود مربیان از روشهای آموزش انتزاعی و حافظه مدار استفاده نکنند. تفاوت اهداف و روشها و اصول آموزشی موجب شده که مربیان و آموزگاران این دوره با آموزگاران و مربیان ابتدایی و معلمان راهنمایی تفاوت زیادی داشته باشند. هر چند بعداز 30 سال تنها ده جلد کتاب به عنوان محتوای آموزشی از طرف بهزیستی به مهد کودکها داده شده اما باید خاطرنشان کرد که محتوای مورد نیاز پیشدبستانیها و نظارت روی مراکز آن و صدور مجوز بر عهده وزارت آموزش و پرورش است .
اعلام این بسته حمایتی واجازه دادن به تشکیل پیش دستانی در مدرسههای راهنمایی غیرانتفاعی و چشم بستن به دشواریها و آسیبهای حضور کودک پیشدبستانی در مدرسه راهنمایی به خوبی نشان میدهد که در کشور ما نگاه به پیشدبستانی نگاهی، ناقص و حاشیهای است. همین نگاه است که موجب میشود بدون در نظر گرفتن حساسیتهای یک کودک چهار یا 6 ساله و بیتوجه به نیازهای فیزیکی و محیطی که سن و روحیه او طلب میکند، به آموزش در این دوره صرفا نگاه اقتصادی شود و پیشدبستانیها راه حلی برای رفع نگرانی موسسان مدارس غیرانتفاعی تعریف شوند .
در حالی که انتظار از وزارت آموزش و پرورش این است که به دنبال این باشد که موانع قانونی را بردارد تا، دوره پیشدبستانی همگانی و اجباری شود و تربیت این کودکان در مراکز مجهز و متناسب با نیازهای روحی و جسمی توسط مربیان آموزش دیده صورت بگیرد.
وزیر آموزش وپرورش میگوید :«پیشدبستانی مربوط به چهار سالهها و پنج سالههاست و از نظر قانون غیر دولتی هستند و اگر در مدارس ما حضور دارند، مدارس به آنها اجاره داده میشود؛ یعنی جزء نظام رسمی الزامی نیست و ارتباطی هم به نظام آموزشی 3-3-6 ندارد.» اشارهای جالب که نشان میدهد پیشدبستانیهایی که در کنار دبستانهای دولتی وجود دارند هم از این نگاه اقتصادی در امان نیستند. آنچه که مشخص است این است تا زمانی که پیشدبستانی در نظام آموزشی به رسمیت شناخته نشود امید به تغییر این نگاه دور مینماید و دوستداران تعلیم وتربیت کشور باید به دنبال اجباری و همگانی شدن آموزشهای پیشدبستانی باشند تا شاهد رشد وتعالی همهجانبه کودکان امروز و مردان وزنان بزرگ فردای کشورمان باشیم.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر