۱۳۸۹/۰۶/۱۳

آموزش وپرورش ما وانها 6

هلند : درس خواندن سخت وشاق وبه غایت تلخ...


هلندی ها ملتی هستند که توانسته اند هویت خاص هلندی خود را در میان ملل جهان حفظ کنند و این را تا حد زیادی مدیون اموزش وپرورش خود می باشند .
مردم هلند تحصیل را شرط اول ولازم برای رسیدن به بالاترین سطح رفاه اقتصادی می دانند.
در س خواندن تا ۱۶سالگی در هلند اجباری است .دولت کلیه هزینه های مربوط به تحصیل را از اغاز تا انجام به عهده دارد.و ازطریق بازرسان خود مراقب است تا سطح اموزش وپرورش را همیشه بالا نگه دارد .
نکته جالب در اموزش وپرورش هلند این است که دولت برنامه رسمی را به مدارس دیکته نمی کند و یا در باره متون خاصی توصیه ندارد و از تدوین هر گونه فلسفه تعلیم وتربیت خود داری می کند .وتنها به تصویب قوانین برای مدت ودوره های تحصیلی و سطوح ان اکتفا می کند .
به همین دلیل است که در هلند می توان موسسات اموزشی گوناگونی را دید که هرکدام روش مستقلی وسبک وفلسفه ی منحصر بفردی دارند.
درهلند اموزش وپرورش را ارج گذاشته می شود و برای ان ارزش بسیار قائل هستند . دلیل این اهمیت زمانی اشکار می شود که بدانیم در هلند در هرسنی و در زمانی می توان به مدرسه رفت ومهم نیست که تصمیم برای رفتن به مدرسه در چه سنی گرفته می شود ۴ یا ۴۰ یا ۸۵ سالگی دولت مدرسه وبرنامه ریزهایی جهت تحصیل همه ی سنین دارد.
در هلند دوره ابتدایی از چهارسالگی به صورت اختیاری و از ۵سالگی بصورت الزامی اغاز می شود .بیشتر پدر ومادر ها از چهار سالگی بچه ها را به مدرسه می فرستند زیرا اعتقاد که این کار فواید زیادی دارد از جمله دوست شدن بچه ها به مدرسه و یاد گرفتن زبان هلندی وفهمیدن و سخن گفتن با ان .
آموزش در هلند به طولانی مدت بودنش مشهور است بگونه ایکه هر دانش اموز هلندی باید حداقل ۱۲ سال درس بخواند .
در هلند به هنگام ثبت نام در دبیرستان مدرسه از اولیا می خواهد که فهرست تاریخ مرخصی های مورد نظر وغیبت های احتمالی را تنظیم وتحویل دهند . وغیبت بدون عذر موجه و خارج ار تاریخ هی فوق از دانش اموزان پذیرفتنی نیست و هر گونه غیبت سزاوار مجازات و حتی محاکمه است .
مدارس ابتدایی تقریبا در سرتاسر هلند و حتی در روستا ها وجود دارند بگونه ایکه هیچ پدر ومادر ی برای یافتن یک مدرسه خوب ونزدیک به محل سکونت به زحمت نمی افتند .
تمام هزینه های آموزش از جمله ساختمان حقوق معلمان کتاب جزوه وفوق برنامه ها را دولت تامین میکند .
در هلند به مردم اجازه داده می شود خود مدرسه بسازند ومدرسه داری کنند به شرط اینکه دانش اموز کافی داشته باشند و معلمانش متعد شوند که قوانین مربوط به اموزش وژرورش رارعایت کنند .
این نوع مدارس بیشتر توسط کسانی ساخته می شوند که پیرو وطرفدار یک دین یا مذهب یا ایین خاص مانند کاتولیک مسلمان یهودی یا هندو هستند . این مدارس به عنوان مدارس خصوصی شناخته می شوند .
گروهی هم اعتقاد دارند که کودکان باید با شیوه های مختلف اموزش داده شوند به همین علت مدارسی را در هلند بودجود اورده اند که در ان هیچ گرایش دینی یا مذهبی آموزش داده نمی شود و دولت به این مدارس اجازه داده است تا خود سبک وشیوه و مواد درسی را مشخص کنند .
از نکات جالب دیگر در اموزش وپرورش هلند تقسیم کشور به سه منطقه است که شروع وپایان سال تحصیلی هر منطقه با مناطق دیگر متفاوت است هدف از این تقسیم بندی این است که همه ی هلندی ها مجبور نباشند دریک زمان به مسافرت بروند و ازدحام ایجاد شود .این تقسیم بندی به کاهش هزینه های سفر و گسترش گردشگری منجر شده است .
در هلند هر مدرسه می تواند بصورت جداگانه ساعت شروع وپایان کار ش را برنامه ریزی کند اما هر دانش اموز پنجم تا هشتم ابتدایی باید حداقل ۱۰۰۰ساعت در مدرسه باشد .
همچنین مدارس خود و میزان حضور در مدرسه وحتی روزهای ان را تعیین می کنند مثلا ممکن است اول تا چهارم به تشخیص مدرسه زودتر یا دیرتر از پایه ها به مدرسه بیایند یا یک روز تعطیل در هفته بیشتر داشته باشند .
با تمام این تفاصیل مشهور است که : درس خواندن در هلند کاری به غایت دشوار وسخت است

ترجمه : آقا اجازه



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر