۱۳۸۹/۰۵/۰۴

آموزش وپرورش ما وانها1

به راستی راز موفقیت مدارس ابتدایی ژاپن در برابر مدارس ابتدایی ما چیست ؟
شاید پاسخ تنها یک کلمه باشد (مدیریت ). در ژاپن کودکان یاد می گیرند برنامه هایشان را خودشان مدیریت کنند و کارهایشان را خودشان انجام بدهند حتی تمیز کردن سرویس های بهداشتی مدرسه را .
در ژاپن بچه ها یاد می گیرند از هر چیزی که یاد می گیرند در زندگی استفاده کنند و از آن برای خود راهنمایی بسازند .
ژاپن وشرق اسیا به متفاوت بودن نوع آموزش ابتدایی مشهورند و مدارس ژاپن و سنگاپور وکره جنوبی از بهترین مدارس ابتدایی دنیا به شمار می روند .
در مدارس این کشور ها و بخصوص ژاپن تلاش بر این نیست که کودکان با هوش وزرنگ تربیت شوند بلکه هدف اصلی از آموزش ها این است که تا کودکان خوب مسئول ومنظم تربیت شوند .
مدارس ابتدایی تلاش می کنند تا کودکان را به همکاری و همیاری و تعاون و احساس مسولیت عادت دهند .مدارس ابتدایی ژاپن تلاش می کنند روش حل مشکلات ورسیدن به پاسخ ها را نهادینه کنند .هدف مدارس ابتدایی در ژاپن تقویت حس تعلق به اجتماع و مسئول بودن و همبستگی جمعی است به همین دلیل است دانش اموزان یک کلاس تا دوسال در کنار هم و همراه با معلمشان باقی می مانند.
در ژاپن معلم ابتدایی خود را رئیس بچه ها نمی داند همراه و همیار انهاست .
در مدارس ابتدایی ژاپن زمانی که شاگردان اشتباه می کنند معلم اشتباه انها را خود تصحیح نمی کند بلکه تصحیح خطارا به دانش اموزان دیگر واگذار می کند .
همچنین معلمان دانش اموزان را به به دلیل رفتار غیر مسئولانه و خطا سرزنش نمی کنند بلکه ترجیح می دهند دانش اموزان ودوستان ، فرد خطاکاررا سرزنش نمایند و اورا متوجه رفتار نادرستش نمایند تا او نادم وپشیمان شود .
این شیوه اموزشی اساس و پایه تعلیم وتربیت ابتدایی در اموزش وپرورش ژاپن است و معلمان در بهره گیری از این شیوه مهارت بالا دارند و براساس میزان مهارتشان در بکارگیری این روش از یکدیگر متمایز می شوند .


ترجمه : آقا اجازه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر