۱۳۹۱/۰۵/۰۹

سبدی پر از وعده به معلمان


رسول پاپایی /روزنامه هدف اقتصاد /۲۲فروردین ۹۱

اول : اسفند ماه سال  تازه در گذشته  ،هیئت وزیران به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی تصویب کرد؛ تمام دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات و منابع خود و از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت  برای تامین سبد کالا برای کارکنان شاغل و بازنشسته اقدام کنند.
در پی این تصمیم دولت ، از میان وزارت خانه ها و نهاد ها وسازمان های مختلف ،تنها آموزش و پرورش بود که از زبان وزیرش  اعطای این سبد کالای 100هزار تومانی را به فرهنگیان ،  پوشش خبری و تبلیغاتی داد .  فرهنگیان  که در سال های اخیراز اندک پرداخت های قطره چکانی  سال های گذشته محروم شده وتا کنون پاسخی برای حذف ان نیافته اند ، از این وعده ابراز رضایت کرده و منتظر عملی شدن آن در استانه سال نو شدند . 
 متاسفانه علی رغم تبلیغات رسانه ای مبنی بر پرداخت این سبد به معلمان ، سال نوتحویل شد و سیزده هم بدر شد و انچه از این همه تبلیغات  نصیب فرهنگیان شد سبد هایی پر از هیچ بود و اذهان عمومی که گمان می کنند در میان این همه کارمند وزارت خانه ها و نهاد و سازمان های دولتی و نیمه دولتی ریز ودرشت  این تنها معلم بودند که مورد لطف و عنایت قرار گرفته و می گیرند .
دوم :در حالی که  ارگان ها و وزارت خانه های دیگر به مناسبت های مختلف هدایا وخدمات مختلفی را به کارمندان خود ارائه می دهند ، در آموزش و پرورش ، انعکاسوعده ها، حقوق معمولی ، وحتی حق التدریس های عقب افتاده ،همیشه با اغراق و تبلیغات  همراه بوده است ، شیوه اعلام این موارد ساده به رسانه ها به گونه ای است که این پرسش  را در ذهن مخاطبان ایجاد می کند که به راستی ارزش و اهمیت وعد های مانند یک سبد کالا یا مبلغ 100000تومانیان هم چند سال یک بار،  تا چه حد اقدامی اساسی و جدی در حل مشکلات معیشیتی معلمان  و برداشتن گامی عملی  در جهت رفاه فرهنگیان می تواند قلمداد شود  ؟
سوم :  به نظر نگارنده اصرار بر بزرگنمایی این گونه وعده ها واقدامات خرد  و کوچک  که عموما در حد وعده و خبر باقی می مانند، ناظر به این حقیقت است که مدیران آموزش و پرورش به خوبی می دانند ،وضعیت معیشتی و اقتصادی و رفاهی در شغل معلمی همچنان با چالش هایی جدی روبرو است . و علی رغم بالا رفتن نمودار تورم وافزایش هزینه های زندگی در اموزش و پرورش همچنان برنامه و راهبردی مشخص و معین جهت بهبود وضعیت رفاهی و معیشی معلمان وجود ندارد و در فقدان اعلام برنامه های رفاهی  ومعیشتی پایدار برای آنها ، چاره ای جز مانور بر رو این گونه وعد ها متصور نیست.
چهارم :  درست است که معلمان از نظر معیشتی  و رفاهی  شرایط خوبی ندارند اما کماکان فرهیخته ترین قشر جامعه هستند ولی بدون شک ، دادن وعده هایی  که رنگ حقیقت  نمی گیرند و دستمایه تبلیغات کردن معلمان با هر هدف و نیتی که باشد ، ظلم مضاعف به انان است .
 معلم ها می گویند چه دلیلی دارد آموزش و پرورش درباره ی وعده ای که قرار بوده در خصوص همه ی کارمندان دولت و حتی سرباز ها اتفاق بیفتد با رسانه ها مصاحبه کند،اما هیچ کس در خصوص حذف شدن اندک پرداخت های سنوات  قبل به فرهنگیان ، عدم بازپرداخت چندین ماهه حق بیمه طلایی ، به تا خیر افتادن پرداخت حق التدریس ها و عملی نشدن همان وعده به اذهان عمومی فرهنگیان توضیحی نمی دهدوبا رسانه ها مصاحبه ای نمی شود ؟!!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر