۱۳۹۰/۰۳/۱۶

به بهانه زنگ سلامت

رسول پاپایی /روزنامه روزگار شنبه ۲۰فروردین 


همه ساله 18 فروردین برابربا 7 آرویل به مناسبت تاسیس سازمان جهانی بهداشت و "روز جهانی بهداشت"  گرامی داشته می شود تا توجه دولتها و ملت ها به بهداشت وسلامت جوامع  جلب گردد .
در ایران بارزترین اقدام رسمی و دولتی در هفته سلامت حضور دو وزیر اموزش وپرورش  وبهداشت ودرمان در یکی از مدارس و نواختن زنگی تحت عنوان زنگ س
کارشناسان بارها آمار وارقامی از وضعیت سلامت و تندرستی دانش اموزان و سطح نازل بهداشت مدارس مطرح کرده اند و دو وزارت خانه ی بهداشت و اموزش وپرورش هم معمولا بدون انکه امار مستقل و رسمی در این زمینه اعلام نمایند به رد دید گاه منتقدان عملکرد خود می پردازند .
 مراقبت های بهداشتی در مدارس  به عهده "مربیان بهداشت" است . کمبودمربی بهداشت  به چالش اصلی اموزش و پرورش در امر سلامت وبهداشت دانش اموزان تبدیل شده است .
 هزینه کردن در اموزش بهداشت و مباحث مربوط به سلامت در مدارس امروزه در کشور های پیشرفته نوعی سرمایه گذاری  محسوب می شود . هر گاه پای اموزش مسائل و مباحث بهداشت و مرتبط با سلامت در نظام های اموزشی بلنگد در دراز مدت شاهد افزایش امار بیماری ،طلاق ، خودکشی و بیمارهای روانی خواهیم بود.
در حالی که سرانه بهداشتی دانش اموزان در سایر کشور ها 2000تومان است؟ این رقم در ایران کمی  بالاتر از 500تومان است.  کارشناسان معتقدند که  اموزش پرورش بزرگترین کانال اموزشی و دانش اموزان جمعیت بزرگ و در دسترسی هستند که برنامه ریزی در خصوص انتقال مفاهیم و مطالب بهداشتی را می طلبند و با کمترین هزینه واسان ترین راه می توان در مدارس شیوه های درست زیستن وزندگی سالم رابه دانش اموزان و به تبع ان به جامعه اموخت.
 برای رسیدن به این هدف ، قبل از ان که نیازمند زنگ های نمایشی و بی فایده باشیم ، به برنامه ای جامع و علمی و  واقع بینانه نیازمندیم که همه ی بخش های  اموزش و پرورش از مهد کودک تا پیش دانشگاهی را در برگیرد.
 به عنوان نمونه در حالی که امار نشان می دهند که 50 درصد طلاق ها در کشور به دلیل مشکلات جنسی است اموزش وپرورش و وزارت بهداشت علی رغم همه شعار ها در طول دوران تحصیل و مدرسه هیچ اموزشی را در این خصوص به دانش اموزان نمی دهند.
 موضوع سلامت و بهداشت دانش اموزان و جامعه امری نیست که از اموزش و پرورش به تنهایی ساخته شده باشد و هر چقدر اموزش وپرورش تلاش کند که خودرا تنها متولی این امر نشان دهد تنها باری بر مشکلات فراوان خود افزوده است. 
 مناسب است که موضوع سلامت و بهداشت تنها از کانال وزارتخانه ای که در این زمینه تخصص دارد پی گیری شود و حتی مربیان بهداشتی که قرار است در مدارس مشغول اموزش به دانش اموزان شوند توسط وزارت بهداشت آموزش  ببینند.
در  سال های اخیر تلاش های زیادی شده است تا با اجرای طرح هایی مانند توزیع شیر و معاینه دندان ها و تهیه  شناسنامه سلامت برای دانش آموزان  ، نظارت بر بوفه های مدارس گام هایی در خصوص بالا بردن سطح سلامت و بهداشت مدارس ود انش اموزان برداشته شود نبود  یک برنامه جامع  وکامل که تکلیف و وظیفه ی همه ار گان های مرتبط را به روشنی مشخص سازد موجب شده تا همچنان اموزش پرورش با سرانه بهداشتی 500 تومانی از کشور های دیگر فاصله داشته باشد و دانش اموزان اموزش های  بهداشتی لازم را تجربه نکنند و همچنان تعداد زیادی از انان از فاسد شدن دندان ها و مشکلات بینایی و شنوایی و انحرافات استخوانی و اندامی  در رنج باشند .
 بدون تردید با نگاه سرمایه ای به اموزش های بهداشتی و کمک همه جانبه به اموزش وپرورش می توان در این راه گام هایی بزرگ برداشت تا  شاهد نسلی سالم از جهت تن وروان برای رشد و توسعه هم جانبه کشور باشیم .  
لامت است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر