۱۳۹۰/۰۳/۱۶

معلول ها معلم می شوند ؟

رسول پاپایی /شرق/ سوم شهریور89                        




ازمون استخدامی اموزش وپرورش مانند بسیاری دیگر از برنامه های این وازاتخانه  همچنان خبر ساز است .
آزمونی که اغازش با اعتراض حق التدریس ها مبنی بر عبور از انان همراه  بود ه است، در میانه راه با اعتراض معلولان و انجمن های حمایتی انان همراه شده است .
معلولان پذیرفته شده در مرحله اول این آزمون می گویند: آموزش وپرورش تمامی معلولان را در مصاحبه اختصاصی مرحله دوم رد می کند .
 انها می گویند: براساس قانون از 40000نفری که آموزش وپرورش می خواهد استخدام کند باید 1200تا1800نفرشان از بین معلولان باشد .
انها اعتقاددارند ، براساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که در اردیبهشت 83تصویب و در 17خرداد همان سال به سازمانها ابلاغ شده است همه ی دستگاههای دولتی موظف شده اند که در استخدام های بالای 33نفر سه درصد سهمیه استخدامی خودرا به معلولان و مددکاران تحت پوشش بهزیستی اختصاص  دهند و در صورتیکه دستگاهی از این قانون سرپیچی کند کل سهمیه استخدام نیروی انسانی لغو می شود .
مسولان سازمان بهزیستی به عنوان متولیان اصلی رسیدگی به مشکلات معلولان و ایجاد رفاه و اشتغال در حالی که  نتوانسته اند سهم 40 درصدی حقوق مصوب وزارت کاررا برای معلولان محقق کنند و در برابر عدم استخدام 2000ناینا توسط وزارت رفاه سکوت کرده بودند و موفق به گسترش مراکز درمانی و مناسب سازی معابری شهری برای معلولان نشده اند وبا نرخ 40درصدی بیکاری معلولان مواجه اند ، از معلم شدن معلول ها حمایت می کنند و می گویند : بسیاری از معلولان در دانشگاهها مشغول تدریس هستند و این که گفته شوند معلول نمی تواند معلم شود بحثی غیر کارشناسی است .
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس هم  با معلولان همدردی کرده ومعتقد است ،کسانی که به معلولیت جزیی دچار هستنند می توانند در امر تدریس  مشغول بکار شوند و نباید از ورود معلولان به نظام تعلیم وتربیت جلوگیری کرد .
دامنه فشار ها به اموزش وپرورش تا حدی است که وزیر رفاه  برای باز شدن در های  مدرسه به روی معلولان جویای کار به رئیس جمهور نامه نوشته است .
گروهی دیگر از موافقان استخدام معلول ها با اذعان به دشواری های امر کلاس داری وتدریس،ظهور فناوری های نوین در امر تعلیم و تکنولوژی های جدید اموزشی مانند ویدئو کنفرانس را مطرح می کنند و می گویند : پیشرفت علم واین تکنولوزی های جدید موجب گردیده تا در دنیا معلولیت مانع تدریس و معلمی نباشد همان گونه که استون هاوکینگ دانشمند برجسته فیزیک اتمی علی رغم معلولیت و فلج کامل و عدم توانایی برداشتن حتی یک مداد همچنان در دانشگاهها مشغول تدریس است .
در مقابل اموزش وپرورش به عنوان مخاطب اصلی همه ی این سخن ها مواضع متناقضی از خود نشان داده است .
وزیر اموزش وپرورش در جایی گفته است که: اولین شرط معلمی سلامت جسمانی است وبلافاصله در جایی دیگر می گوید : هیچ محدویتی برای جذب معلولان در آموزش وپرورش  وجود ندارد .در حال حاضر معلمان بسیاری داریم که در صد هایی از معلولیت دارند و در مدارس تدریس می کنند .
اظهار نظر های متناقض  عدم شفافیت و ناهماهنگی در بین وزیر و معاونین او زمانی بیشتر اشکار می شود که بدانیم معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اوخبر می دهد که :
آموزش وپرورش قرار نیست کارمند استخدام کند بلکه ما به معلم نیاز داریم و مهم ترین صلاحیت معلم برای حضور در کلاس درس سلامت جسمانی است .
 دامنه تناقضات درآموزش وپرورش تا حدی است که، به منظور کاهش فشارها توپ عدم مصاحبه اختصاصی با معلولان را به زمین معاونت توسعه و مدیریت سرمایه انسانی دولت  برده و اعلام می کنند : هیچ مجوزی برای اعمال سهمیه سه درصدی از سوی این معاونت به این وازارتخانه ابلاغ نشده است .
اما به نظر می رسد که سهمیه ی سه درصدی ابلاغ شده باشد و  یا نشده باشد.
اول : این حق معلولان است که معلولیت موجب محدویت انها نشود و همه ی سازمان ها زمینه لازم برای اشتغال انان متناسب با شرایط جسمی شان را فراهم سازند تا شاهد کاهش نرخ 40درصدی بیکاری در میان این گروه از شهروندان باشیم .
دوم : به نظر می رسد ازمون  آموزش وپرورش یک ازمون اموزشی باشد و نه اداری ، که با هدف رفع نیاز های آموزشی این وازتخانه و جذب معلمان ابتدایی، فنی و حرفه ای ، تربیت بدنی و پرورشی برگزار گردیده است. در همه ی این رشته ها برخورداری کامل از شرایط جسمانی شرط اصلی ومهم  برای احراز ان به شمار می رود .
 چنانچه بدور از مصلحت سنجی های رایج در میان اهالی سیاست به واقعیت حرفه ی معلمی نگاه کنیم و حساسیت ها و دشواری ها ی امر کلاس داری و دور بودن فضای مدارس از فنا وری ها نوین اموزشی  وشرایط حضور دانش اموزان در کلاس های درس را به دور از هرگونه تعصب در نظر بگیریم خواهیم دید وارد کردن معلولان به حرفه ی معلمی  نه تنها کمکی به انان نیست که افزودن رنجی بر دردهای انان است .
سوم:. معلمی شغل دشوار و سختی  است . حل مشکل بیکاری معلولان تنها وظیفه ی اموزش وپرورش نیست و فرصت شغلی برای معلولان هم فقط در معلمی نیست . این حق معلولان است که در بسیاری  از مشاغل راحت و مناسب با شرایط جسمی شان حضور داشته باشند و چنانچه آموزش وپرورش زمانی قصد استخدام نیروهای اداری در بخش های مختلف را داشته باشد بدون این جنجال های رسانه ای درهای اموزش وپرورش به روی  شهروندان معلول باز خواهد بود .  با دید بسته به سهمیه ، اجازه ندهیم ، اموزش وپرورش با دست خود بر حجم گرفتاری های فراوانش اضافه کند و فرصت دهیم تا با  نیاز سنجی دقیق و تطبیق شرایط جسمانی ونوع معلولییت ها زمینه اشتغال همراه با رفاه و امنیت را برای معلولان در بخش های اداری خود فراهم سازد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر