۱۳۸۹/۰۵/۰۳

نصب دوربین در مدارس قانونی شد!!

این یاداشت در:
http://www.shahr.ir/ViewNews.aspx?IDNews=18570
http://alef.ir/1388/content/view/75503 

دبیر شورای عالی آموزش وپرورش:  نصب دوربین در مدارس قانونی شد .
  بحث نصب دوربین در مدارس اززمان طرح تا کنون با واکنش های گوناگونی همراه بوده است .
موافقان نصب دوربین ، با چشم بستن به محروم ماندن کلاس های درس از تکنو لوژی آموزشی روز دنیا ، از دوربین مداربسته به عنوان تکنولوژی هزاره سوم یاد کرده و بر ورودش به مدارس تا کید دارند .
گروهی از این موافقان می گویند: با هر رسانه ای که آموزش وپرورش را در دستیابی به تعلیم و تربیت اسلامی جلو ببرد موافقیم .
 دسته ای هم دوربین مدار بسته را با ناظم مدرسه مقایسه کرده و موافق امدنش به مدرسه ها بوده اند .
مخالفان هم گفته بودند که : به جاي نصب دوربين اقدامات فرهنگي را گسترش دهيد.
 معاون وزیر پیشین آموزش وپرورش گفته بود : (قرار نیست که در مدارس کار پلیسی انجام دهیم که بخواهیم دوربین نصب کنیم و به نظر من این عمل اشتباه است.اگر در کشورهای اروپایی و آمریکایی دوربین مدار بسته نصب می کنند، به این علت است که دانش آموزان به سلاح مجهز اند و امکان قتل وجود دارد در حالیکه دانش آموزان ما دین محور و اخلاق مدار و مسلمان هستند. )
حاجی بابایی وقتی وزیر شد همه ی معلم ها را وزیر آموزش و پرورش نامید و بر مشارکت انان در تصمیم گیر ی ها تاکید کرد .
اینکه به مدیران مدارس اجازه داده می شود تا در مکانهای حساس و خطرناک مدارس دوربین نصب کنند آیا بر مبنای خواست و دیدگاه معلمان وتامین نظر انان است ؟؟
اگر بر اساس گفته های اقای نوید ادهم هدف از نصب دوربین در مدارس ازمنظر حفاظت از اموال و راهروهایی که امکان لغزش و آسیب رسانی فیزیکی به دانش آموزان باشد. این پرسش همزمان مطرح است که آیا میزان سرقت از مدارس و آمار تلفات در راهروها و راه پله ها تا این حد بحرانی شده که باید با دوربین کنترل شود ؟
به نظر می رسد علی رغم سخن های زیاد حاجی بابایی در خصوص مشار کت معلم ها در تصمیم گیر ی ها ، در آموزش و پرورش همچنان معلمان حلقه ی گمشده ی اتخاذ تصمیم ها می باشند و کما فی السابق بجز معلم ها ، همه صاحب نظرند و طرف مشورت قرار مي گيرند و مجال ابراز ديدگاه و راي دارند. امری که متاسفانه در آموزش و پرورش ما تبديل به يک قاعده و اصل ريشه دار شده است.
با تمام این تفاصیل نگارنده با نصب دوربین در مدارس مخالف است زیرا :

 1- اين طرح با سیاست های وزارت محترم مبنی برشاداب سازي مدارس در تضاد است. چگونه ممکن است از يک سو به دنبال حصارکشي و محرم سازي مدارس دخترانه باشيم تا محيط مدرسه براي آنها راحت، شاداب و جذاب باشد، از طرف ديگر ناظر و نگهباني مجازي براي آنها بگذاريم که لحظه يي از آنها چشم برندارد و بيم آن مي رود اطلاعات آن به بيرون و افراد غيرمسوول هم درز کند.
2- فضاي مدارس به لطف پاکي و نجابت و تلاش معلمان و فرهنگيان فضايي نا سالم و بحراني نيست و عموم دانش آموزان چونان فرشته ها بي آلايش و پاک اند و تاکنون هيچ نهاد اجتماعي فضاي حاکم بر مدارس را از نظر ناامني و ارتکاب بزه و سرقت از مدارس و اسیب دیدن دانش آموزان بحراني اعلام نکرده است که ناچار باشيم روش هاي پليسي را جايگزين اقدامات فرهنگي کنيم.
3- کسري بودجه، کمبود سرانه، نبود تجهيزات کمک آموزشي چندرسانه يي و فقر کتابخانه يي و آزمايشگاهي مدارس بر کسي پوشيده نيست. اگر آموزش و پرورش پول و بودجه دارد ، آن را در موارد فوق و بهبود کمي و کيفي آموزش و پرورش دانش آموزان هزينه کند نه خريد دوربين و امنيتي کردن مدرسه،
4- مبنا و اساس تربيت اسلامي به صورت اخص و آموزش به صورت اعم نهادينه شدن اعتماد در روح و جان آدمي است. نصب دوربين، نظام آموزشي و به ويژه بعد پرورشي آن را مختل مي کند. دانش آموزان را به سمت خودسانسوري و تقويت روحيه فريبکاري و تظاهر به خوب بودن سوق مي دهد و مصنوعي شدن رفتار ها را نهادينه مي کند و موجب پنهاني شدن کج رفتاري ها و نا هنجاري ها و عقيم ماندن امر پرورش فضايل و خوبي ها مي شود. نصب دوربين در مدارس موجب مي شود مشکلات رفتاري و نا هنجاري هاي اخلاقي در کودکان و نوجوانان پنهان بماند و در روح و جان شان ريشه بدواند و فرصت هرس کردن آن توسط معلمان، مربيان و اوليا از بين برود و شناخت آن در زماني حاصل شود که ديگر خيلي دير شده است. به زعم بزرگان تربيت و تعليم هم پرورش انسان هاي خوب و درستکار با سيستم هاي حفاظتي و پليسي امکان پذير نيست.
 نصب دوربين باعث مي شود بچه ها ياد بگيرند خودشان نباشند، استقلال معلم ها را زير سوال مي برد و همه چيز را در مدرسه این بهشت کوچک روي زمين که هر خنده و گريه يي در آن واقعي است، غيرواقعي و رياکارانه مي کند و در درازمدت زمينه ساز آسيب هاي اجتماعي مي شود.
 آقای وزیر کاش از ما می پرسیدی تا می گفتیم که :
 بگذاريد فرشته هاي بهشتي در بهشت کوچک شان روزي چند ساعت خودشان باشند، اشتباه کنند، تاوان پس بدهند و مواخذه شوند، بپرسند، راهنمايي شوند و براي هميشه ياد بگيرند.
اجازه دهيد ما به فرزندان تان نه تظاهر به خوبي که خوب بودن را ياد دهيم. شما هم به جاي تحميل هزينه هاي سرسام آور خرید ،نصب ، نگهداری وتجهیز اطاق كنترل این دوربین ها و پليس بازي به گسترش روش هاي فرهنگي و بازسازي آموزش و پرورش و مدرسه و معلم ها فکر کنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر