۱۳۸۹/۰۵/۰۳

مبنای تغییر کتاب های درسی چیست ؟

تغییر کتاب های درسی از جمله موضوعاتی که هر از چند گاهی از طرف مسولان آموزش وپرورش عنوان می شود و اظهار نظر های متفاوتی را مو جب می شود . 

خبر های مربوط به تغییر کتب درسی برای معلمان و فرهنگیان سؤال هایی را مطرح می کند . و هرگز کسی به ان پاسخ نمی دهد .

برخی معلمان می گویند : تغییرات پی درپی کتاب های درسی، در یاددهی و یادگیری اختلال به وجود می اورد و برای کنکوری ها هم مایه درد سر می شود.

برخی دیگر می گویند : تغییر کتاب های درسی یک ضرورت است و عدم تغییر کتابهای درسی در دنیایی که هر لحظه شاهد تحولات جدید است نوعی سکون و جاماندن از قافله دنیای جدید است .و تغییر محتوای کتابهای درسی با توجه به رشد عجیب علم و دانش امری لازم و ضروری است .

پیش از این گفته شده بود که اموزش وپرورش تا ۵ سال کتابهای درسی را تغییر نمی دهد تا هم معلمان و دانش اموزان و ناشران خصوصی به ارامش برسند و برنامه ریزان و مولفان کتاب های درسی بتوانند نیاز سنجی نمایند وفرصت کافی برای مطالعه و تحقیق در باره ی محتوای کتاب ها و ضروریات زمانه را داشته باشند .  

سال تحصیلی جدید آموزش وپرورش با یک ساختار جدید آغاز بکار خواهد کرد . تغییر ساختاری که بدون تردید تغییر محتوای کتابهای درسی را نیز به همراه خواهد داشت . 

این تغییر محتوای کتاب های درسی در حالی از طرف مسولان مطرح می شود که همچنان طرح تحول بنیادین در آموزش وپرورش و برنامه درسی ملی نهایی نشده و برای معلمان واژه هایی غبار آلود و رمز الود باقی مانده اند .

 بدون تردید هر تغییر محتوایی باید بر اساس این طرح ها باشد تا دوباره شاهد تغییر مجدد و چند باره کتاب های درسی نباشیم . نکته مهمی که رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي هم بر ان تا کید کرده و می گوید :(آنچه ما در تغيير محتواي آموزشي يا سازماندهي جديد محتوا به آن خواهيم پرداخت، سند برنامه درسي ملي» است كه در كميسيون‌هاي مربوطه شوراي ‌عالي آموزش و پرورش تحت بررسي است و اميدواريم كه با تصويب و ابلاغ آن، مبناي قانوني تغيير و تحول در كتب درسي تثبيت شود.) و (بخشي از اسناد بالادستي تحول بنيادين در آموزش و پرورش به ويرايش نهايي رسيده و بخش ديگري نيز در شوراي‌ عالي آموزش و پرورش تصويب شده است؛ بخشي ديگر از اين اسناد نيز در انتظار طرح در صحن شوراي‌ عالي انقلاب فرهنگي است. )

انچه که مسلم است تغییر ساختار اعلام شده ۶ ـ3ـ3 تدوین و تالیف کتاب های جدید را به همراه خواهد داشت . و زمانیکه در کتاب درسی یک پایه، تغییر به وجود می آید، سبب می شود در کتابهای پایه های بالاتر سال های بعد نیز تغییر ایجاد شود. 

بنابراین در حالی که طرح تحول بنیادین و سند درسی ملی چنین بخش بخش باقی مانده است پرسش اصلی این است که مبنای تالیف کتاب های جدید و تغییراتی که هر چند وقت یکبار تیتر روزنامه ها می شود چیست ؟؟
به نظر می رسد که بر دستگاه مسئول برنامه ریزی آموزشی است که با توجه به جوانب گوناگون موضوع و با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر جامعه آموزشی، از متولیان امر بخواهد تا طرح تحول بنیادین و سند ملی درسی و اسناد بالا دستی که مبنای تهیه کتابهای جدید یا تغییر محتوا ها می شود از پیچ و خم های تایید نهایی گذرانده شود تا شاهد تغییرات پی در پی کتابهای درسی در سال های اینده و اتلاف سرمایه ها مختلف نباشیم . 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر