۱۳۸۹/۰۵/۰۳

برای ملکه ی جشن ها

این یاداشت در:http://alef.ir/1388/content/view/74148

در میان مناسبت های مختلف تقویم ملتهای حاضر روز مادر در خشش خاصی دارد ،. مناسبتی که از آن به عنوان ملکه ی جشن های جهان تعبیر می شود .
در بین همه ی ملت ها این جشن با اندک تفاوتی هایی که دارد، تقریبا یکسان برگزار می شود . جشن روز مادر کشور غنی و فقیر ، پیشرفته و عقب افتاده و شرقی وغربی نمی شناسد .
هر چقدر روز و تقویمش هم یکسان نباشد ، همه درعاشق بودن وعشق ورزی یکسان هستند . عشق به مادر
شاید تصور عموم بر این باشد که نمادین شدن عشق ورزی به مادر از ابتکارات و اختصاصات انسان امروزی باشد اما در قران کتاب مقدس مسلمانان برتکریم و احترام والدین تاکیدخاص شده است .

رومیان قدیم هم در روز مادر سلاحها را می شکستند و بدون سلاح به پابوسی مادران خود می رفتند و این کار چنین معنی داشت که هیچ مادری راضی نیست که سلاحی در جهان باقی بماند و فرزند خودش یا فرزند دیگری به آن کشته شود.
در قرن وسطی مردم اروپا روز مادر را جشن میگرفتند و در آن روز مکلف بودند که سه بار در روز صبح ، ظهر و شام مادر را ببوسند.
مادران علاوه بر روز مادر نیازمند رفاه و بهداشت هم هستند :
امروز مادران علاوه بر اختصاص یک روز از سال به نامشان نیاز به امنیت و رفاه و بر خوداری از بهداشت تن وروان هستند .
برخورداری مادران از رفاه ارتباط مستقیمی با تولد فرزندان سالم و کاهش مرگ و میر کودکان دارد .
بر اساس معیارهایی چون میزان تندرستی، تحصیلات، شركت در فعالیتهای اجتماعی و میزان مرگ و میر كودكان نتایج نشان دهنده این است که: سوئد، ایسلند، نروژ، نیوزیلند، استرالیا، دانمارك، فنلاند، بلژیك، اسپانیا و آلمان به ترتیب ده کشور برتر و مناسب برای مادر شدن هستند .
بر اساس همان معیار ها هم افغانستان بدترين محل براي مادر شدن است. در افغانستان، نيروهاي متخصص و کارکنان بهداشتي آموزش‌ديده در کمتر از 15 درصد زايمان‏ها حضور دارند و از هر 8 زن، يک نفر در اثر بارداري يا علل مرتبط با زايمان، جان‌ خود را از دست مي‏دهد.
غم انگیزترین شرایط كودكان و مادران در جهان متعلق به دو كشور آفریقایی نیجریه و سیرالئون است و پس از آن كشورهای یمن، چاد، گینه بیسائو، اریتره، اتیوپی، بوركینافاسو و جیبوتی بدترین شرایط را در جهان دارند.
كانادا و آمریكا در میان 41 كشور گروه خود در رتبه های پانزدهم و بیست و ششم قرار گفته اند.
روز مادر:
در ایران اگر چه یک روز خاص میلاد حضرت زهرا س دختر پیامبر ص روز مادر است. اما به دلیل تا کید قران به احترام پدر و مادر وتوصیه های فراوان امامان معصوم و بزرگان دین مبنی بر بزرگداشت مقام مادر تقریبا می توان گفت همیشه روز مادر است .
احترام به مادران ، جویای احوال انان شدن ، و سرزدن به انها از توصیه های دین اسلام و فرهنگ ایرانیان است . روز 20جمادی الثانی تولد دختر پیامبرهم اوج وشکوه این عشق ورزی است . این روز بر مبنای تقویم قمری است و در طول سال در گردش است .
در خصوص تاریخچه روز مادر به طور دقیق نمی توان روز یا تاریخ یا روایتی را مبنا قرار داد . برخی می گویند یک خانم امریکایی بنام آنا جارویس بعد ازمرگ مادرش تلاش زیادی کرد .و دادن یک گل میخک قرمز به مادرانی که در قید حیات بودند ویک گل میخک سفید به مادرانی که در قید حیات نبودندبا تلاش زیاد موفق شده تا در شهر خود روز مادر را عمومی کند . هر چند که خود هرگز نتوانست مادر شود .
در دانشنامه ویکی پدیا از انگلستان به عنوان نخستین کشوری که روز مادر را بوجود اورده سخن گفته می شود .
اما فارغ از تاریخچه و اولین ها نگاهی به چگونگی برگزاری ملکه ی جشن ها در نزد ملل مختلف خالی از لطف نیست .
در امریکا از سال ۱۸۱۴ روز مادر برسمیت شناخته شد و هرسال دومین یکشنبه از ماه می روز مادر نامیده میشود و کودکان گل سفیدی را که نشانۀ صفا و وفای مادر است بر سینۀ مادرنصب میکنند .
كشورهایی چون تركیه ،هالند ، دانمارك ، فنلاند ، ایتالیا ، استرالیا و بلژیك روز مادر را در دومین یكشنبه یا نهم ماه می جشن می گیرند. در سوئد و فرانسه نیز آخرین یكشنبه ماه می ، این روز ، جشن گرفته می شود. مردم فرانسه این روز را همچون جشن تولد برگزار می كنند. تمام خانواده دور هم جمع می شوند و با یك وعده غذای ویژه و كیك ، روز مادر را جشن می گیرند. بعضی از كشورها این روز را در فصل بهار برگزار می كنند.
در لبنان در اولین روز بهار و در جاپان دومین یكشنبه ماه می با برگزاری نمایشگاه نقاشی از مادران تجلیل می شود. كودكان شش تا چهارده سال با كشیدن نقاشی درباره مادرانشان از آنها قدردانی می كنند. هر چهار سال یك بار نیز نقاشی های برگزیده در نمایشگاهی به نام " مادر من" به نمایش گذاشته می شود.
مردم پاكستان ، قطر ، عربستان سعودی و امارات متحده ی عربی روز مادر را در ماه می جشن می گیرند. مردم این كشورها كه عموماً مسلمان اند، در این روز به دیدن مادران خود می روند و با در دست داشتن هدایایی چون گل ، كیك ، اشیای زینتی و قیمتی از ایشان قدردانی می كنند.
در آرژانتین و هندوستان مراسم روز مادر در ماه اكتبر برگزار می شود. مردم آرژانتین در دومین یكشنبه این ماه از مادران قدردانی می كنند؛ اما هندوها ده روز را برای این منظور جشن می گیرند.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر