۱۳۸۹/۰۳/۱۰

مخالقت مجلس باا ستخدام از طرق ازمون آزاد

این یاداشت در :خبر انلاین  و روزنامه آرمـــــان

مجلس با استخدام 40 هزار نیروی جدید از طریق برگزاری آزمون، در وزارت آموزش و پرورش موافقت نکرد و این طرح را تا استخدام کامل نیروهای حق التدریس متوقف کرد. این خبر را علی فیروز جایی به خیل متقاضیان بیکار ورود به آموزش وپرورش داده است.
حاجی بابایی در آغازین روزهای ورودش از حضور معلمان شرکتی به شدت انتقاد کرد و گفت:" آموزش و پرورش، میدان تره بار نیست که در خیابان به دنبال نیرو برای آن بگردیم."
شنیدن این سخنان این تلقی را به اهالی آموزش و پرورش داد که او می خواهد جایگاه تضعیف شده تربیت معلم را احیا کند و روحی تازه در آن بدمد.
زمانی کوتاه از طرح این دیدگاه نگذشت که وزیر آموزش و پرورش، خبر استخدام 40 هزارنیرو را به خیل عظیم بیکاران تحصیلکرده داد و موجبات ناراحتی و دلخوری حق التدریس هایی را فراهم کرد که به واسطه سالهای سخت حق التدریسی در آموزش وپرورش، خود را دارای حق آب و گل می دانند و برای استخدام خود اولویت قائلند.

خبر استخدام 40 هزار نفری وزیر با وجود بلاتکلیف ماندن 60 هزارنفر حق التدریس ها موجب واکنش برخی کارشناسان و فعالان حوزه آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس هم گردید. مخالفان، این استخدام ها را در تضاد آشکار با سیاست انبساطی وزیر قبلی و ناشی از سلیقه وزیر جدید دانستند.

با توجه به مدت کم حضور وزیر در آموزش و پرورش تصمیم برای استخدام های جدید، فاقد نیاز سنجی و نگاه کارشناسی و هدف مشخص و روشن بوده و نگاه حاکم بر مدیریت نیرو های انسانی و استخدام ها در آمورش وپرورش را سلیقه ای و وزیر محور است.

همچنین نداشتن سیاست روشن در زمینه مدیریت منابع انسانی، دلیل بی اثر یا کم اثر بودن تصمیم گیریها و قانون گذاری های مجلس در سامان دهی پریشانی موجود می باشد.

این استخدام ها با وجود تعهد استخدام 60 هزار نفر حق التدریس جز سردرگمی و بی توجهی به قانون استخدام حق التدریس ها چیزی به همراه ندارد. امری که مسولان آموزش و پرورش ترجیح دادند آن را نشنیده بگیرند.

اما در میان نمایندگان موضوع کمی متفاوت است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح الحاق دو ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را تصویب کردند، که در صورت تائید این مصوبه در شورای نگهبان استخدام 40 هزار نیرو در این وزارتخانه منتفی می‌شود.

آن گونه که رئیس کمیته آموزش و پرورش مجلس شورای اسلامی گفته است:" طبق این مصوبه ابتدا وزیر آموزش و پرورش باید وضعیت معلمان حق‌التدریس این وزارتخانه را که قریب به 60 هزار نفر هستند، مشخص کند و بعد از آن برای استخدام نیروی جدید اقدام کند، طبق این طرح دو فوریتی، مراکز تربیت معلم باید راه ‌اندازی شوند و مجلس همان انتقادی که به جذب معلمان شرکتی داشت را به جذب 40 هزار نیروی جدید را هم دارد. چون اکثر این افراد مهارت‌های آموزگاری ندارند و دوره آموزشی لازم را هم ندیده‌اند."

این که نمایندگان تلاش کرده اند تا اول آموزش و پرورش تکلیف حق التدریس ها را روشن کنند و بعد به دنبال استخدام جدید باش و مراکز تربیت معلم را احیا کند و مانع ورود افراد بدون مهارت های آموزگاری و آموزشی به کلاسهای درس شود، همه خبرهای خوب و تصمیمات درستی است. خبری خوب هم برای حق التدریس ها و هم برای آنان که آموزش و پرورش را بهشت استخدام بیکارها نمی دانند.
همچنین این تصمیم نشانه ای است از اینکه نمایندگان همانند ایام دادن رای اعتماد به وزرا، به آنچه که در آموزش وپرورش می گذرد حساس هستند و صدای منتقدان تصمیمات این وزارت خانه را هم به خوبی می شنوند.

این روزها داوطلبان مشغول واریز مبلغ 5 هزار تومان به حساب 920 خزانه و مراجعه به واحدهای کارگزینی آموزش و پرورش شهرستان خود و دریافت شناسه الکترونیکی لازم برای ثبت نام در آزمونی هستند که آموزش و پرورش قبل از نظرخواهی از مجلس اقدام به تبلیغ و فراخوان آن کرده است. اما با مصوبه جدید مجلس وزیر یا باید تن به قانون بدهد و یا مصوبه مجلس را نادیده بگیرد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر