۱۳۸۸/۰۷/۱۴

اموزش وپرورش یعنی ایران!


                                                          چاپ شده در روزنامه 13 شهریور 88
نام سوسن کشاورز در میان نامهای پیشنهادی به مجلس برای وزرات آموزش وپرورش بیش از هر نامی موجب تعجب و شگفتی
نمایندگان و کارشناسان شده بود . تعجب وشگفتی که علاوه بر مخالفت های اشکار به 49 رای مایوس کننده منتهی شد و آغاز سال جدید تحصیلی بدون وزیر سریع ترین و کمترین هزینه ان گردید . عدم اعتمادی که نمایند گان را امیدوار به ترغیب احمدی نژاد به گزینش گزینه ای مناسب تر کرد . اما دیری نپایید که این تعجب و شگفتی از انتخاب اول با معرفی و مطرح شدن نام فاطمه آلیا به غافلگیری هم همراه شد . واین تصور را تقویت بخشید که زن بودن باید اولین و اصلی ترین شرط و ویژگی وزیر آموزش و پرورش باشد، مسئله ای که در گفتگوی مستقیم بامردم هم بر ان تاکید شده بود . در این میان برخی نمایندگان و غالب کارشناسان آموزشی اصرار بر انتخاب یک زن بعنوان وزیر آموزش وپرورش و نا دیده گرفتن سایر مقتضیات وزرات برای وزارتخانه ای به این گستردگی را نشانه ای از رجحان سیاسی کاری بر تخصص و کار امدی در انتخاب وزیر ،عظیم ترین و پرچالش ترین    وزرات خانه می دانند .
 رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید:
( اصولا نگاه جنسیتی برای انتخاب وزیر اشتباه است ) و ادامه می دهد : (این اشتباه است که تمام اولویتها برای انتخاب وزیر کنار گذاشته شود و مهم ترین شاخص وزیر جنسیت وزیر باشد ). و رای اعتماد مجلس به دستجردی و عدم رای اعتماد به کشاورز واجرلو را نشانه ای میداند که مجلس فراتر از نگاه جنسیتی ، وزیر انتخاب می کند . با این حال فاطمه الیا به عنوان دومین زن پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد . نماینده ی مجلسی که متولد 1335 و دارای درجه کارشناسی ارشد در علوم سیاسی است و جز نمایند گان اصول گرای مجلس است . مجموع اعلام مواضع او طی دوران نمایندگی هم حاوی اعلام حمایت های پیاپی از مواضع و عملکرد های احمدی نژاد است . الیا در گفتگویی در باره خود گفته است : ( 14 سالگی شروع به همکاری با مدیر مدرسه کردم . از دوره سوم مجلس برای کاندید شدن به من پیشنهاد می کردنند ، ان زمان چون سن بچه هایم کم بود قبول نمی کردم ) او در کارنامه اش ریاست فراکسیون زنان مجلس ، قائم مقامی دفتر امور زنان صدا وسیما ، عضویت در هیئت امنای مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری، عضویت در شورای مرکزی جامعه زینب را هم دارد . الیا نه تنها مانند نمایندگان و کارشناسان اموزش از مطرح شدن نامش برای وزارت آموزش و پرورش شگفت زده و غافلگیر نشده است که با استقبال از حسن انتخاب احمدی نژاد ، از مسبوق به سابقه بودن ان می گوید : ( یعد از علی اکبراشعری اولین وزیر پیشنهادی دولت برای آموزش وپرورش که رای اعتماد نگرفت و معرفی فرشیدی ، با من هم صحبت شده بود که اگر فرشیدی هم رای نیاورد من نفر سوم باشم .) هر چقدر دکتری تعلیم وتربیت کشاورز قرابت نزدیکی با اموزش وپرورش داشت . کارشناس ارشد بودن الیا در علوم سیاسی غریبی عجیبی با تعلیم و تربیت را نشان می دهد . نقیصه ای که از نگاه عباسپور نماینده تهران دور نمانده و می گوید : (خانم آلیا 10 سال قبل از اموزش وپرورش رفته صدا وسیما و بعد نماینده مجلس شده و هیچ سابقه مدیریتی در اموزش وپرورش ندارد و در مجلس هم عضو کمیسیون فر هنگی و امنیت ملی بوده است . )در این میان شاید اغاز سال تحصیلی و رای نیاوردن گزینه اول برای وزرات ، ا موزش و پرورش راه و شانس رسیدن فاطمه الیا را به این وزارت خانه اسانتر نماید و نمایندگان دقت وتوجهی را که در بررسی کشاورز به خرج داد ند این بار نداشته باشند و بی وزیر ماندن معلمان و دانش اموزان را بیش از این صلاح ندانند . اما علی کریمی فیروز جایی رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسون آموزش با رد این فرضیه می گوید
(صرف اینکه چون یک نفر برای اموزش و پرورش معرفی شده ورای نگرفته و نمایندگان باید به نفر دوم رای دهند استدلال درستی نیست . طبیعی است که مجلس بر اصول خود می ایستد چرا که در بحث وزارت علاوه بر صلاحیت های عمومی موضاعت تخصصی ان وزرات هم مد نظر است )غلامحسین یوسفی نایب رئیس کمیسیون آموزش درباره خانم الیا نوشته است :او زنی انقلابی و حزب اللهی است اما در کارنامه اش تنها 10 سال سابقه دفتر داری در مدارس وجود دارد .و خود این پرسش را مطرح می کند که (ایا سابقه 10 سال دفترداری دلیل اشراف ایشان به مسایل اموزش و پرورش است ؟) نایب رئیس کمیسیون اموزش ، این نوع برخورد با آموزش وپرورش را نشانه عدم شناخت احمدی نژاد از آموزش وپرورش میداند و می نویسد :
(این تصمیم گیریها و امد وشد ها در آموزش وپرورش نشان می دهد که احمدی نژاد اقیانوس آموزش و پرورش را نمی شناسد . آموزش و پرورش یعنی ایران .)



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر