۱۳۹۰/۰۳/۱۶

جوابیه وزارت اموزش وپرورش

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به یاداشت "فراز ونشیب معلم شدن" که در  تاریخ ۳۰ فروردین ۹۰در روزنامه روزگار منتشر شده بود جوابیه ای به این روزنامه فرستاده است که امروز درصفحه ی جامعه این روزنامه منتشر شده است :
وزارت آموزش و پرورش باید دانشگاهی برای خود داشته باشد
موضوع تربیت معلم وتامین نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش به عنوان حساس ترین وزارتخانه همواره مورد بحث وبررسی مسوولان نظام جمهوری اسلامی بوده است و در این راستا در دیدگاه های مقمام معظم رهبری (دام عزه)به امر خطیر معلمی توجه ویژه ای شده واحیای تربیت معلم نیز یکی از دغدغه های معظم له بوده است . به منظور ارتقای جایگاه تربیت معلم از شهریور سال ۱۳۸۷ایجاد دانشگاه فرهنگیانایجاد دانشگاه فرهنگیان در گردهمایی روسای سازمان ها مناطق و نواحی آموزش وپرورش استان ها در اردوگاه شهید باهنر تهران مطرح گردیدکه پس از فراز ونشیب های فراوان و اقناع نظر مخالفان  شورای عالی انقلاب فرهنگی در اسفند ۸۹با تاسیس دانشگاه فرهنگیان تحت نظر وزارت آموزش وپرورش موافقت نمود .
اینکه نویسنده مقاله ضرورت ایجاد دانشگاه فرهنگیان را با این استدلال که وزارتخانه ها و نهادهای دیگر نیز باید دانشگاه داشته باشند به نقد می کشاند ٬ اعلام میدارد بسیاری از وازتخانه ها که از نظر جایگاه وسازندگی و اقتداردر تراز وزارت آموزش و پرورش قرار ندارنداز دانشگاه های ویژه برخوردار هستند مضافا بر این که در بسیاری از کشور ها موضوع تربیت معلم  به واسطه اهمیت آن٬به  دانشگاه هاو موسسات خاص سپرده شده است "از این رو تجارب ۱۰۰سال گذشته که مورد اشاره نویسنده مقاله نیز بوده است -و همچنین مطالعات تطبیقی موجود مبین آن است که وزارت آموزش و پرورش می باید دانشگاهی در خور وشان و منزلت معلمان ایجاد نماید . همچنین با در نظر گرفتن این موضوع که وزارت اموزش وپرورش سهم غیر قابل توجهی از پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به خود اختصاص داده است -نسبت حدود یک به صد-  لذا هیچ ضرورتی به تعطیلی وزارت علوم تحقیقات و فناوری نخواهد بود .
لازم به ذکر است که دانشگاه فرهنگیان هیچ گونه توسعه تشکیلاتی را به همراه ندارد زیرا در حال حاضر ۱۱۲مرکز ترییت معلم در حال فعالیت هستند .دانشگاه ویژه فرهنگیان در ارتقای جایگاه مراکز تربیت معلم و ایجاد فضایی دانشگاهی در حوزه وزارت متبوع ایفای نقش خواهد کرد .توجه به این نکته که وزاری آموزش وپرورش از فشردگی و تعدد امور زبان به گلایه گشوده اند ٬واقعیت است .لیکن گلایه نه از باب ماموریت ها درراستای حیطه اهداف ووظایف آموزش وپرورش بوده٬بلکه اشاره به مواردی داشته که هیچ گوه سنخیتی با اهداف و وظایف آموزش وپرورش نداشته است -همانند پذیرش دانشجو در آموزشکده های فنی و حرفه ای که قبلا زیر نظر آموزش و پرورش بوده است . تامین نیرو انسانی از میان برترین دانشجویان دانشگاه ها نیز یکی از شیوه های تامین نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش خواهد بود که متناسب با نیاز زوارتخانه و از طریق برگزاری آزمون های استخدامی انجام خواهد گرفت .
مرتبط: لینک یاداشت فراز و نشیب معلم شدن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر