۱۳۹۰/۰۳/۱۶

در آموزش و پرورش ازموده را ازمودن خطا نیست

درهمه نظام های اموزشی ، دادن تکلیف و تمرین برای تثبیت آموخته ها و یادگیری عمیق تر یکی از روش ها و شیوه های یادگیری است و ان چه نظام های اموزشی را از یکدیگر متمایز می کند، کم وکیف این تکالیف و شیوه طراحی و تدوین وارائه و نقش معلم ها در تهیه و تدوین و میزان مشارکت شان در انتخاب تکالیف و نوع بازخورد ان در بین دانش  اموزان است .  
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفته : "توزيع پيك تابستاني ويژه دانش‌آموزان دوره ابتدايي امسال در سراسر كشور اجرا مي‌شود." فاطمه قربان هدف از این طرح جدید را "پر كردن اوقات فراغت دانش‌آموزان با راهكارهاي مناسب آموزشي "اعلام کرده است . قرار است توزیع این پیک ها  به صورت آزمايشي و در اختیار  استان‌هاي باشد ودانش آموزان هم به صورت اختیاری این پیک ها را دریافت کنند، گفته شده آموزش و پرورش می خواهد با این پیک ها ی تابستانه" ارتباط دانش‌آموزان با مدرسه و كتاب‌هاي درسي در سه ماه تابستان" قطع نشود.
در ایران امار تعطیلات رسمی، غیر رسمی و مناسبتی در مدارس زیاد است و همین امر موجب شده که گسست اموزشی و دور شدن از فضا وحال وهوای مدرسه از نگرانی های معلمان و متولیان امر آموزش وپرورش باشد .
سال های نه چندان دور که از ترقه و نارنجک برای پیشواز عید خبری نبود معلم ها یک دفتر 100برگ را تقسیم بندی می کردند و برای پر کردن همین شکاف از شاگرد هایشان می خواستند که تمرین های فراوان انها را  که عموما شیرینی عید را به کام بچه ها تلخ می کرد در طول تعطیلات انجام دهند .
در دهه 70 قرار شد تکلیف های سنگین عید حذف شوند امانگرانی از دور ماندن شاگرد ها از مدرسه وتاثیرات نا مطلوب ان همچنان بصورت یک مسئله باقی ماند تا این که طرح موسوم به "پیک های شادی" با هدف ایجاد نشاط و شادی و تنوع  روش های یادگیری و بهره گبری از شیوه های جدید در قالب سرگرمی و تفریح برای اموزش های دور از مدرسه ،بدون طرف شور و مشورت قرار گرفتن" معلم ها "به مدرسه ها امد .
 به مرور این اصل طلایی که "هرطرح شیک و قشنگی بدون معلم ها در مدرسه محکوم به شکست است" برای چندمین باردر در اموزش و پرورش تجربه شد و پیک های پر ازمعما  و چیستان و لطیفه وضعف مفرط در محتواوکیفیت و عدم بازخورد نتایج این پیک ها به شاگرد ها و بی تفاوتی معلم ها نسبت به انها ،صدای همه را در اورد و ناتوانی این پیک ها در تحقق اهداف از قبل تعیین شده، اظهر من الشمس شد تا جایی که نزدیک به دوسال است وزارت اموزش و پرورش با انعطاف پذیری اشکار رسما تهیه و تدوین و توزیع پیک ها را اختیاری و به عهده سازمان های آموزش و پرورش استان ها قرارداد تا هر کدام بر اساس مو قعییت و وضعییت و جغرافیا و  فرهنگ بومی خود برای روز های دور از مدرسه بودن دانش اموزانشان پیک های شادی تدوین کنند .

 اشاره معاون آموزش ابتدایی وزارت اموزش و پرورش هم به نظر سنجی متمرکز صورت گرفته درباره پیک  ها و اظهار این جمله که "به این نتیجه رسیدیم که(با این پیک ها ) به اهداف مان نخواهیم رسید . تیر خلاص را به پیک های شادی وارد کرد واین امید را به وجود اورد که آموزش و پرورش می خواهد ، برای پیوند دانش اموزان با مدرسه در روز های فراوان تعطیلی و پر کردن این شکاف سراغ معلم ها و مدارس برود و نگاه از بالا به مدرسه ومعلم را رها کند و طرحی نو در اندازد و این اختیار را به معلم ها بدهد که با توجه به تفاوت های فردی و سطح دانایی و توانایی شاگردانشان و پرهیز از دادن تکالیف مالایطاق به این مهم بپردازند. اما اعلام خبر توزیع پیک های تابستانه نشان داد که در اموزش و پرورش ازموده را ازمودن خطانیست و همچنان نگاه از بالا به معلم و مدرسه علی رغم هزینه های زیادی که به بار اورده همچنان نگاه حاکم است و اظهار نظر ها و تصمیم گیری ها  بر اساس یک راهبرد تربیتی  نیست.   

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر