۱۳۸۹/۰۵/۰۳

سال تجهیز مدارس!

مدارس این روز ها تابستان و ارامش را سپری می کنند . جهان امروز به سرعت در حال تغییر است . روشهای اموزشی و شیو ه های تدریس ازتغییر دور نمانده است و جهان به تجربه ها و روشهای جدید وشیوه های نو در امر تعلیم و تربیت دست یافته است .

این رشد و حرکت روبه جلو موجب شده تا مدرسه ها به امکانات و وسایل و تجهیزات جدید اموزشی مجهز شوند . 

تجهیزات و وسایل و تکنولوژی جدید آموزشی موجب شده تا دیگر روشهای سنتی و متکلم الوحده بودن معلم ها تنها شیوه های تعلیم و تربیت و فنون تدریس نباشند . 

امروزه در دنیا باز آموزی معلمان و اشنا نمودن انها به علوم و فنون جدید فاصله گرفتن از تخته سیاه و گچ را باعث شده است .

در مدارس ما علی رغم وعده های زیاد و تبلیغات فراوان همچنان حنجره ی معلمان و گچ و تخته سیاه مهم ترین وسایل کمک آموزشی محسوب میگردد . 

در بعد روشهای تدریس و فنون آن از بازآموزی معلمان و آشنا کردن انها به شیوه های جدید تدریس خبری نیست .

 معلم ها همچنان در بهره گیری از تکنولوژی های جدید و آوردن آن به متن آموزش و کلاس ها ناتوان هستند . و در علوم جدید و استفاده از آن در بسیاری از مواقع از شاگردانشان عقب تر هستند .

علاوه بر این معدود معلمانی که با علاقه و تلاش خود به مهارتی در این خصوص دست یافته اند به دلیل نبود امکانات و تجهیزات و فضای مناسب ومدیریت های خلاق وشناور در مدارس قادر به استفاده از ان در کلاس ها نیستند .

آموزش و پرورش، سال تحصيلي 90-89 سال تجهيز هنرستان‌ها و مدارس نامگذاري کرده است . اینکه آموزش وپرورش به این محرومیت واقف شده است و سال تحصیلی جدید را سال تجهیز مدارس نامیده در حرکت خوبی است اما به هیچ وجه کافی نیست .

هر چند وقت یکبار تجهیز مدارس سوژه ای مناسب برای برخی مسولان بوده است .

مراد از تجهیزمدارس همچنان مبهم باقی مانده است فرستادن یک بسته آموزشی یا آزمایشگاهی به مدارس بدون توجه به چگونگی استفاده از ان تجهیز محسوب نمی شود . 

مدارس همچنان ازداشتن ابتدایی ترین زیر ساخت ها برای تغییر شیو های تدریس محروم هستند . نبود ازمایشگاه و کتابخانه و سالن های سمعی و بصری در مدارس تغییر شیو ه های تدریس را برای خلاق ترین معلم ها دشوار کرده است .

بسیاری از مدیران ذوق توان و خلاقیت دانش لازم را برای اداره ی مدرسه ندارند و اطاعت محض از مدیران ما فوق ملاک مدیر شدن انها بوده است . علاوه بر زیر ساخت هایی که گفته شد دربسیاری از مدارس متصدی کارگاه و کتابدار و مسئول ازمایشگاه وجود ندارد .  

توجه به استفاده از تجهیزات آموزشی در کلاس های درس و برخوردارساختن مدارس از وسایل کمک اموزشی و تکنولوژی های جدید فکری خوب ونیاز امروز مدارس است اما نیاز مند توجه به زیر ساخت ها و پیش نیاز های ذکر شده و پرهیز از نگاه تبلیغاتی صرف است .  


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر