۱۳۸۸/۰۸/۱۵

منتقد در بوته نقد

این یادداشت در شماره سیزدهم هفته نامه مثلث 10 ابان منتشر شده است
اول: اصرار بر زنانه شدن وزیر آموزش و پرورش از یک سو و بی ا عتمادی مجلسیان به توانایی مدیریتی گزینه های مطرح شده  سویی دیگر ، موجب شد تا بی وزیری و بلا تکلیفی سهم اموزش و پرورش تا کنون از دولت باشد
بعد از عدم اقبال نمایندگان مجلس به برنامه های سوسن کشاورز و پس گرفتن نام الیا ، این روز ها مثلث نامهای وزارت در اموزش وپرورش را نام حاجی بابایی تکمیل کرده است
دوم : طرح نام حاجی بابابی به عنوان ضلع سوم مثلث نامهای مطرح شده برای هدایت کشتی آموزش و پرورش نه هول و هراسی را در میان جامعه معلمی به همراه داشته و نه واکنش های منفی کمیسیون آموزش و تحقیقات را به همراه داشته است . حاجی بابایی که این روز ها مطرح ترین نام برای وزرات اموزش و پرورش شده است متولد شهر کو چک مریانج از توابع همدان است او از کلاس درس خاطرات دبیری دینی و قران را به همراه دارد و سابقه مدیر کلی اموزش و پرورش همدان در دهه هفتاد را هم در کارنامه اش ثبت کرده تا مدافعان او در بهارستان بر اینکه او از بدنه معلمان است قدرت مانور بیشتری داشته باشند . علاوه بر این خاستگاه اموزش و پرورشی ، او نماینده ای با سابقه در مجلس محسوب میشود و عضویت در هئیت رئیسه مجلس و ریاست فراکسیون فرهنگیان مجلس را هم در سوابق خود دارد که بدون تردید بر اعتماد به نفسش برای گرفتن رای اعتماد همکارانش تا حد زیادی افزوده است . حاجی بابایی علی رغم مشی اصول گرایش درباره اصلاح طلبی و اصول گرایی می گوید : (هردو واژه دوست داشتنی هستنند و اصولا اصول گرایی بدون اصلاح طلبی معنا ندارد .) در سال 86 که زمزمه سخنگویش در دولت شنیده شده بود می گوید : (هیچگاه خود را اویزان هیچ دولتی نکرده ام .) این نماینده مجلس برای معلمان هم چهره ای گمنام و ناشناخته محسوب نمی شود اظهارات او طی ادوار حضور ش در مجلس در حوزه اموزش و پرورش انقدر هست که بتوان با یاد اوری حتی بخشی از انها نابسمانی ، مشکلات ، چالش ها و دغدغه های معلمان را از زبان او مرور کرد .حاجی بابایی که امروز برای وزیر شدن در آموزش و پرورش مطرح شده است در باره شرایط وزیر شدن در آموزش و پرورش گفته است :(آموزش و پرورش عرصه شعار نیست عرصه مدیریت است و اندیشه ، آموزش و پرورش و مدیریت بر آن، با یک بنگاه آموزشی فرق دارد و وعده ها در خاطر ها می ماند  وی تحول در آموزش و پرورش را امری اجتناب نا پذیر دانسته و می گوید :( تحول در آموزش و پرورش یک انتخاب نیست ، بلکه یک ضرورت است . و حتی پیشنهاد داده بود که یک شورای راهبردی در سطح ریاست جمهوری و مجلس تشکیل شود تا بتواند ساختار کهنه و کم تحرک اموزش و پرورش را به یک ساختار جدید پر تحرک و پویا و با نشاط تبدیل کند .) او قبل از انکه برای وزرات آموزش و پرورش مطرح شود منشا این تحول را به خوبی بیان کرده است و گفته :( این نیروی انسانی است که میتواند منشا تحولات اموزش و پرورش باشد .) و ادامه می دهد : (معلمان تکیه گاه مردم هستنند و اعتقاد دارد که : در هر جای دنیا برای رسیدگی به اموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اول باید به معلم توجه کرد . او بر این اندیشه است که : با تمام کار هایی که دولتهای مختلف در اموزش و پرورش کرده اند ف هنوز فر هنگیان از ارامش خاطر بر خور دار نیستنند و داشتن ساختار کهنه و نا کار امد را عاملی دانسته تا دولت ونظام نتوانند به راحتی به معلم سرویس دهند و جایگاه شان را در جامعه حفظ کنند .)او سیاست را از آفات رشد آموزش و پرورش می شناسد و می گوید :( واقعا اعتقاد داریم اموزش و پرورش غیر سیاسی است و به همین دلیل تصویب کردیم که سن رای 18 سالگی باشد . )حاجی بابایی با تغییر مد یران به دنبال تغییر وزیر مخالف است و می گوید : (تثبیت مدیران از مهم ترین مولفه های پیشرفت است و اموزش و پرورش به دلیل ظرافت و دقت احتیاج به ثبات دارد .)او همچنین خوب به یاد می اورد که محور استیضاح وزیری در اموزش و پرورش را با رسانه ها اینگونه مطرح ساخته است : (عدم اجرای اصل 30 قانون اساسی ، عدم اجرای دفاع از حقوق معلمان ، فاصله زیاد در یافتهای معلمان ومدیران ، وضعیت حق التدریس ها .و... و حتما بهتر می داند که این موارد حل نشده طرح سامان دهی ، نیرو های مازاد ، تحول بنیادین ، جذب غیر قانونی نیرو های شرکتی هم به انها اضافه شده که هریک به تنهایی برای یک استیضاح کافی است . حاجی بابایی در این سالها مخاطب بسیاری از رنج نامه های معلمی به عنوان وکیل ملت بوده است او به خوبی می گوید :( شرط برون رفت اموزش و پرورش از روز مرگی و رخوت و نقش افرینی اش در برنامه توسعه ایجاد تحول در ساعات تدریس ، کتب درسی ، روشهای تدریس ، ساختار اداری ، فوق برنامه ها ، و شیوه های تعامل بین اموزش و پرورش و جامعه است .) او حتی بیشتر از انچه تا کنون گفته شد از اموزش و پرورش می داند و می گوید : (صندوق ذخیره فرهنگیان با مشارکت معلمان و دولت با هدف خدمت رسانی به و رفاه بیشترمعلمان تشکیل شده است ، این صندوق باید اقتصادی تر کار کند و وارد بازار بورس شود و به نرم افزار های و تکنیک های اقتصادی مجهز شود . عملکرد صندوق را فعال و پویا و در جهت رضایت فر هنگیان نمی داند) و منتقدانه می گوید : ( مدیریت این صندوق با معلمان نیست . ) سوم : انچه حاجی بابایی در باره اموزش و پرورش گفته است نشان می دهد که سالهاست که او منتقد ناکار امدی و کلی گویی و وعده های بی عمل در حوزه تعلیم و تربیت بوده و از درد ها و دشواری های حرفه معلمی و ساختار بیمار گونه اموزش و پرورش شناخت کاملی دارد . که به نظر نگارنده این مهم میتواند نقطه تمایز وزارت او با انان که امدند و رفتند باشد و ان این است که او گفتنی ها را گفته و دانستنی ها را می داند و فرصت وزرات برای او فرصتی طلایی برای جراحی وارائه نقشه راه و برنامه برای درمان انچه که گفته و می داند است . البته اگر پیش بینی ها و پیش گویی ها در مورد او مانند خیلی از اتفاقاتی که در دولت احمدی نژاد می افتد نقش بر اب نشود

۱ نظر:

  1. سلام همکار!
    ممنون که سر زدید .مقاله ی خوبی است . با اجازه لینکتان کردم و

    پاسخحذف