۱۳۹۱/۰۵/۰۹

معلمان از اسب افتاده اند نه اصل


رسول پاپا یی /روزنامه آرمان دوشنبه 12دیماه 90

ول : هر چند حرفه  معلمی زرق وبرق وبسیاری از منافع مالی وزار ت خانه ها و مشاغل دیگر را ندارد ، هرچند معلم ها نسبت به تورم مو جود بیست درصد کمتر حقوق می گیرند ،هر چند مشکلات معیشتی معلمان را  می آزارد،هر چند معلم ها از "اسب "فتاده اند اما هنوز از "اصل "نیفتاده و بدون اغراق باید گفت همچنان معلمان در بالا ترین درجه  اعتماد عمومی از طرف مردم قرار دارند ،
این "اعتماد "و "مقبولیت  اجتماعی" معلم ها حاصل سلامت روح و صداقت و تلاش دلسوزانه  ومزین بودن اکثریت جامعه معلمی به فضایل اخلاقی و اصول ارزشمند ی مانند پر هیز از تملق و چاپلوسی واظهار ارادت های نا صواب و نا بجا و صراحت و صداقت در بیان کاستی ها و نار رسایی ها به مدیران  مناطق و مسئولان به دور ازهر گونه مصلحت  گرایی بوده است و وجدان جامعه باور دارد که معلم ها همواره با رواج روحیه" تملق و چاپلوسی" و مدح وستایش های غلو امیز میانه ای نداشته اند .
دوم :نگاهی به سیره و روش زندگی بزرگان دین نشان می دهد که انان همواره متملق و چاپلوس را از خود دور می کرده اند ،از امام علی ع نقل است که :"ااز من تعریف و تمجید نکنید؛ چون یا دروغ می گویید (که در این صورت گناه مرتکب شده اید) یا راست می گویید؛ که من تنها در حد توان و وظیفه ام کار انجام داده ام و نیازی به تعریف و تمجید ندارم " ازپیامبر اسلام هم نقل است که : " حْثُّوا التُّرابَ عَلی وُجُوهِ الْمَدّاحینَ؛ به صورت چاپلوسان و مداحان خاک بپاشید."
 سوم : 25 ماه از وزارت آقای حاجی بابایی در آموزش و پرورش و حضورش در خانواده معلمان می گذرد منصافانه باید گفت : وزارت او هم مانند همتایان قبلیش معایب و محاسنی دارد ، منتقد ومدافعی دارد ، هم کار های خوبی مانند بیمه طلایی و تلاش برای ایجاد یک سامانه اطلا عات وامار به روز دارد و هم شتابزدگی درانجام تغییرات اساسی ، بی توجهی  به رای و نظر معلمان در حرکت برای تحول در نظام آموزشی ، بی تفاوتی به معیشت معلمان و....دارد  ،  خلاصه این که همه  کار ها و برنامه  هایش مثل هر وزیر دیگری برای خود مدافعان و مخالفانی دارد.
 اما انچه که در این میان هم مخالفان و هم موافقان برنامه های آموزش و پرورش استنائا برآن اتفاق نظر دارند " مذموم بودن تملق و چاپلوسی" و میدان دادن به ترویج این ادبیات  وخلق و خو در فضای پاک و پر فضیلت آموزش و پرورش است . روحیه ای که ایشان بهتر از هر کس دیگری می داند تناسبی با فرهنگ دینی و شان و جایگاه فرهنگیان ومعلمان  ندارد . 
دوسال قبل در  اجلاس مدیران آموزش و پرورش اتفاق نامبارکی افتاد ، یكی از روسای مناطق آموزش و پرورش مشهد، بنری  چند متری را جایگزین کاغذ کرد وبه وزیر نوشت: «عزت بخشی به معلم و آموزش و پرورش به دست توانمند حضرتعالی، هدیه گرانبهایی است كه همه معلمین از آن بهره مند شده اند و امروز كه عازم مشهد مقدس هستیم، دست خط مبارك شما را به عنوان هدیه برای همكاران عزیزم برترین ارمغان این سفر می دانم. استدعا دارم مفتخرم فرمایید - با احترام خاص....». آقای حاجی بابایی هم متواضعانه پائین نامه نوشتند: «بسمه تعالی - بدینوسیله ارادت قلبی خود را به فرهنگیان عزیز اعلام می نمایم». ان روز دلسوزان به نظام آموزشی و فرهنگیان این گونه نامه نگاری ها ارا غیر متعارف و یک چاپلوسی برنامه ریزی شده دانستند ونسبت به رواج این ادبیات و تبلیغ این نوع رفتار در اموزش و پرورش و اسیب های ناشی از آن و معیار شدن این سبک و شیوه ی اظهار ارادت  توسط روابط عمومی وزارتخانه  هشدار دادند و خواهان برخورد قاطع وزیر با این پدیده منفی شدند .
آن روز گذشت متاسفانه این روز ها رسانه ها خبری را بر روی خروجی های خود گذاشته اند که نشان می دهد ، هشدار  آن روز دلسوزان اموزش و پرورش  درست بوده است .  طی روز های گذشته درنشست مدیران روابط عمومی‌های سراسر کشور با وزیر آموزش و پرورش، در محل اجلاس بنری با ابعاد 2 در 3 متر خطاب به «جناب آقای دکتر حاجی‌بابایی وزیر پرتلاش و خدوم آموزش و پرورش» نصب شده بود که زیر آن را حدود 30 نفر امضا کرده بودند. ارادت نامه ای  که با این جمله آغاز شده بود : «ارادت سرشار از دعا و سلام لبریز از تبسم را به حضورتان تقدیم می‌داریم.» در فراز دیگری امضاکنندگان که مدیران روابط‌عمومی ‌ادارات کل آموزش و پرورش و ادارات کل ستادی این وزارتخانه‌اند خود را «فرزندان صبور و گمنام وزیر در روابط عمومی‌های آموزش و پرورش کشور» معرفی کرده‌ بودند.  بدون تردید مخالفان و موافقان عملکرد وزیر در این یک نقطه با هم اشتراک نظر دارند که این" ادبیات نا متعارف "و "بنر نگاری" و" ادبیات متملقانه " با روحیه معلمان و جامعه فرهنگیان هیچ سنخیتی ندارد  و این شیوه تقرب به مسئولان در دوره وزارت ایشان در حال گسترش ورفته رفته موجب شده  تا روابط "مرید ومر ادی " جای" روابط تعریف شده اداری" و اصل شایسته سالاری در تصدی مسئولیت ها را بگیرد .
 هم موافقان و هم مخالفان عملکرد وزیر سخت معتقدند که  برای پر رنگ کردن کار های انجام شده توسط وزیر محترم استفاده از چنین روش‌های تبلیغاتی نه تنها به سود او واموزش و پرورش نیست  بلکه کارهای مثبتی را که وزیر در 25ماه وزارتش بر حسب وظیفه انجام داده است را تحت شعاع قرار می دهد. هم موافقان و هو مخالفان متفق القول هستند که ین گونه اقدامات  وانعکاس ان در رسانه های اموزش و پرورش مصداق تبلیغ حول محور شخصیت وزیر با استفاده از بودجه و امکانات اداری  است و این تصور را ایجاد می کند که ، شخص وزیر و روابط‌عمومی‌ وزارت آموزش و پرورش هنوز به شناخت درستی از روحیه آزادمنش فرهنگیان پی نبرده‌اند.

چهارم : چاپ این دو نامه بنری غلو آمیز،  چاپ عکس وزیر به همراه پدرش با یک متن تبلیغاتی بر جلد نشریه پیوند ، فراوانی تصویر وزیر در نشریه نگاه ،و.... عدم برخوردقاطع و تذکر صریح وشدید وزیر به این گونه اقدامات ، متاسفانه موجب شده تا تردیدی نباشد که این اقدامات ،  تصادفی ویک نوع خاص از بیان احساسات  پاک، تلقی نشود و بیشتر دفاع بد روابط عمومی از تلاش ها و کار های وزیر باشد . روابط‌عمومی ‌ها  سربازان گمنام نیستند ، نام آشنایان معلمان و کارکنان اموزش و پرورش و چشم و گوش اموزش وپرورش وسنگ صبور معلم ها هستند. در دسترس ترین نیرو ها و مدیران اموزش و پرورش باید باشند که، اصلی ترین کارشان شنیدن دردل ها ، گلایه ها ، شناختن نارسایی‌ها و نارضایتی‌ها و اشکالات موجود است انها باید واکنش و نظر جامعه و معلمان را از عملکرد وتصمیمات  مدیران به صورت شفاف   به  مسئولان برسانند. انتظار معلمان و خانواده ها ی دانش آموزان از مدیران روابط عمومی  تقدیم "ارادت سرشار از دعا و سلام لبریز از تبسم" به عالی ترین مقام وزارت نیست  انها انتظار دارند که برایشانفرصت هایی فراهم کنند که گلایه ها ، نقد ها ، نوشته ها ، و تعریف و تمجید ها ، صدا و تصویر معلمان، مربیان، مدیران مدارس و کارکنان ادارات آموزش و پرورش نیزدر رسانه های نوشتاری و دیداری ، سایت‌ها، جلسات سخنرانی و همایش‌ها ی آموزش  وپرورش شنیده و دیده شود.

پنجم : این روز ها که طرح تحول بنیادین و تغییر نظام آموزش به 336 بدون مشورت با فرهنگیان ، ومدیران مدارس تصویب شده و انان کمترین اطلاع را از ان دارند شایسته است روابط عمومی ها به دنبال ایجاد فضای گفتگوو همراه کردن خانوده ها و معلمان با این تغیرات و ایجاد جلسات پرسش و پاسخ درباره ان چه که در اموزش و پرورش می گذردباشند و ترتیبی اتخاذ  کنند برای حرکت در مسیر پرورش دانش اموزان نقاد و متفکر، معلمان منتقد   بدون بیم و هراس در جلسات و همایش ها  به بیان دیدگا ها ی خود بپردازند وباب نقد و تکریم منتقد ان در این وزار خانه برای همه ی دلسوزان نظام اموزشی باز باشد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر